torsdag 16 juli 2009

Champagne, solnedgång & salta hav

Varannan damernas gäller på DKIM den här veckan. P frågar sin sambo L om sommarens matupplevelser.

Andra gången du smakade Thierry Perrion sa du att det var den godaste champagnen du druckit. Sedan bestämde vi att vi skulle alternera varannan TP, varannan blanc de blanc under sommaren för att inte trötta ut smaklökarna. Hur har det gått?
– Verkligen inte bra. Vi har inte druckit någon annan champagne. Men jag står ändå fast vid att det är den godaste champagnen. Den smakar mycket men är ändå inte för sur, söt eller fissig.

Fissig?
Ja, alltså att det gör ont i näsan av kolsyran.

Finns det något champagne-tillfälle som du vill berätta om här?
– Vi hade en härlig picnic med en flaska champagne och jordgubbar på en filt vid en utsiktsplats på en klippa över havet. Med solnedgång. Det var väldigt mysigt. En annan gång hade vi en vanlig kväll hemma, då vi hade lagat middag, men inget speciellt egentligen. Då tyckte du att vi skulle "ploppa" en flaska bara så där. Det blev väldigt gott för att det var spontant.

Tycker du bättre om mig när jag har champagne än när jag inte har det?
– Lite.

Vad är det godaste du har ätit i sommar?
– Jag har gjort några ceasarsallader och ätit många goda chorizokorvar. Men det godaste var nog lammfärsbiffarna som vi grillade under ett middagsbesök i stugan. VI hade i ägg-gula, salt, peppar och grädde, såklart, men även chevre, lök, chili, kapris och färsk oregano. Vi hade hjälp av en riktig grillmästare som visste precis hur grillen skulle tändas och skötas. Biffarna serverades med guaccamole, tzatziki, bearnaise, sallad och ugnsrostad färskpotatis med rosmarin. Jag blev glad över att det blev så bra eftersom vi aldrig tidigare har tillrett lamm. Det är kul när man lyckas med något helt nytt, så där.

Finns det något annat du lyckats med första gången på det här sättet?
– Ja, det måste nog vara ceasarsalladen som jag gjorde första gången i våras, och som du tyckte var en väldig smakupplevelse.

Kan du bjuda på receptet?
– Nej, det är hemligt faktiskt...

Inga kommentarer: