onsdag 24 juni 2009

Gudomligt på Råkultur – igen


DKIM sitter och avnjuter säsongens (tredje) avslutningslunch – denna gång på Råkultur (se tidigare recension). Vi dricker Duetz på uteserveringen och inväntar maten (en beställning som enligt servitören känns ”väldigt stor”). P svarar.

Du krävde att jag skulle ta fram datorn och intervjua dig här och nu. Varför?
– Jag har varit på vinprovning. Jag vill att jag ska veta hur det var.

Jaha. Och hur var det?
– Det var bra. Och jag skulle vilja berätta om ett vin jag drack. Cigarra riserva. En portugusisk skönhet från systembolagets beställningssortiment, hela stallet var representerat i odören: höet, sadelhjorden, de kanderade äpplena i ryttmästarens ugn. Det var det mustigaste rödtjutet som har sipprat ut i mitt glas. Numret är 75749.

Och det var mat till alltihop?
– Ja, det var sammanlagt åtta sorter och mest vitt. Till Cigarren fick vi en calvados cheddar. DKIM…

Var din flickvän lika entusiastisk?
– Ja. Hon antecknade hela tiden. Och var speciellt förtjust i en fetzer från Kalifornien, som passade utmärkt till en hård ost.

Kommer du att gå igen?
– Ja det hoppas jag. Och jag vill att du följer med. Då är det en soppbuffé med tillhörande vin.

Vad är en soppbuffé?
– Jo, det är sex sorters soppor i snapsglas. Enkelt, fräscht och en isbrytare om man har tråkiga gäster.

Snart skils våra vägar för ganska många sommarveckor. Vad kommer du att bära med dig av DKIM:s vårtermin?
– Nio flaskor Thierry Perrion. Och du själv?

- Åtta flaskor.

Inga kommentarer: