torsdag 19 mars 2009

Prisvärd perfektion på Råkultur

Stjärnkrogen Esperanto har fått en lillasyster i bottenvåningen – som bjuder sushi i absolut toppklass. DKIM är lyriska efter lunchen på Råkultur. Och frågar sig om någon någonsin ätit så magnifikt och så mycket för så lite. P svarar.

Bildspecial längre ner.

Vi började med en promenad i nästan vårlikt solsken – en bra start?
– Absolut! Den förebådade något väldigt fräscht...

Vad är annars typisk “vårmat” för dig?
– Granatäpplen, kanske. Det fanns för övrigt i min förrätt.

Säg något om...
Misosoppan?
– Väl avvägd, men det mest ordinära på en i övrigt överdådig meny trots att en komplex dumpling badade i den.

Tartaren?
– Oj! Det här var något i särklass. En helt otrolig skapelse, som skulle falla självaste Juan Mari Arzak i smaken. Ett tunt rispapper omsluter en jätteräka med wasabistänkta romkorn och kärnor från granatäpple. Garneringen med något skört och krispigt skapar en fantastiskt spännande texturell kontext. Toppbetyg. Och din tonfisk var ju rena blygden!

Langoustinerna?
– Jag kan inte förstå hur de är tillredda. Förmodligen är de bara plockade ur skalet, halvt levande. En kall, ostronlik textur möter en fulländad och sofistikerad kräftdjurssmak i samklang med chilimajonnäsen. Mitt tips: En gnutta wasabi på toppen, så är munnen i San Sebastian.

Sushin?
– Oomtvistligt Stockholms bästa. Varierad med bland annat tjockt skivad rå tonfisk och en sotad omelett i enkel med effektfull solitär, alltså utan ris.

Lokalen och det övriga klientelet?
– Två östermalmsdamer diskuterade PO Enquist vid bordet bredvid. När de betalade lämnade de visitkortet istället för mastercardet. Tyder på enormt självförtroende. Jag tror att det sitter i klasstillhörigheten.

Du fick en idé om att återvända till hit snart. Berätta!
– Jag vill fira min födelsedag här. Den infaller om två veckor från nu. Ska nog ta med min tjej.

Om Råkultur vore en kärlekshandling, vilken vore det?
– Långt och ömt förspel.

Bildspecial:
Så äter du som DKIM!


1. Teet ska dra i exakt tre minuter. Använd timglaset!

2. Havsfrukter (65 kronor). Ja tack.

3. Tonfisktataki (85 kronor). Obeskrivligt gott.

3. Langoustines (25 kronor styck). Serveras endast onsdagar!

4. Och så till sist själva sushin. Niobitars för endast 95.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser fantastiskt ut! Vi ses där!

Anonym sa...

Jag älskar den här bloggen. Om du behöver sköna bilder från Franzén & Lindberg har jag. : )