måndag 4 maj 2009

Champagne del 7: Bubbelfest, bubbelfest

"Varje timma utan champagne är ett slöseri med tid", säger talesättet. P kunde ha myntat det.


En överslagsberäkning säger mig att vi druckit ungefär 10 flaskor champagne var på fyra dagar – utspritt på kanske 30 etiketter. P, vilken är din kommentar?
– Det hade jag inte kunnat tro när vi åkte hit. Den stora upplevelsen var nog de nio olika sorterna på L’assiette Champenois. Allt ifrån exklusivt utvald blanc de blanc med en magnifik diskretion i kroppen till Pommerys kolsyresprudlande bruksvara och Lancens skrytiga smakopportunism som skulle passa på en grammisgala.

Du har fokuserat mycket på blandningar och procent?
– Ja, jag upptäckte hur druvorna beter sig mot mig – chardonnayen stiger mot gomseglet och sprider sig på ett skönt berusande sätt i huvudet medan pinot noiren suger sig ner i strupen av sin egen självklara tyngd. I längden föredrar jag nog en blandning 80 – 20 till pinot noirens fördel. Det ger en balanserad smak som stannar länge i munnen och den blir varken för lätt eller för tung. Champagne ska drickas som saft – men får aldrig kännas som det.

Den här resan har också medfört att DKIM nu startar en privatimport. Berätta mer?
– Vi har hittat ett sätt att både enkelt och överkomligt ta hem större partier av en favoritproducent i Verzenay. Genom postförskott kommer vi undan tullavgift och kommer kunna erbjuda våra gäster en genuin och lättsam smakupplevelse. Lagom lyx men inget överdåd.

DKIM intar just nu sin sista frukost – snart går bilen mot Paris CDG. Möjligen hinner vi sänka några coupar avslutningsbubbel på flygplatsen – men bortsett från det, när dricker du champagne igen?
– Jag har ju också packat ner ett par flaskor och jag misstänker att så snart de är kylskåpskalla så skruvar jag de sex varven på grimmans ögla, tar jag ett fast grepp om korken och vrider flaskan mjukt och motsols tills ett litet plopp hörs. Jag har nya glas också, de ska jag inte diska utan bara skölja med varmvatten och sedan torka med en handduk som jag inte använder till något annat. De kommer också att få lufta sig ordentligt.

Hur ser dina framtidsplaner angående champagnedrickande ut – i stort?
– Mitt mål är att äga en magnumflaska, det är nämligen den volym som erbjuder bäst lagringsförutsättningar för champagne. Den ska jag dricka i ett plötsligt infall, eventuellt kopplad till en sexuell aktivitet. Men eftersom flaskan är rätt stor behöver man kanske vara flera som delar. Samtidigt är min erfarenhet att man under en middag lätt sänker en flaska själv, och då är ju en magnumflaska perfekt för två.

Drömmen om en magnum.

Till sist: Hur tänker du tänker du när du shoppar champagne på tax freen?
– Det gör jag inte, shoppar alltså. Jag tänker att all den här märkeshysterin på mainstreammarknaden är överskattad. En flaska Moet för 36 euro är ju nästan 30 procent dyrare än på Systemet. Och då är det inte ens gott. De säljer även halvflaskor på CDG. Det ska man verkligen undvika. 37,5 centiliter är alldeles för lite för att en champagne ska kunna frodas fritt. Bubblorna kommer knappt att visa sig när du öppnar.

Inga kommentarer: