fredag 15 augusti 2008

Rätt och gott, men lätt?

Förr var det ett sunkhak som hette Ove Med Skägget. Nu har lokalen bredvid Friskis & Svettis på Sveavägen förvandlats till en hälsorestaurang – Restaurang In* – där ingen lunchrätt innehåller fler än 500 kalorier. O är skeptisk.

Du misstror kocken om de 500 kalorierna. Sa att det är en bluff i stil med Seinfeldts “non-fat yoghurt”. Varför så misstänksam?

– Du såg ju själv portionerna! Killen använde en snöskyffel att sleva upp med. Jag menar, om bergen på våra tallrikar så hade bestått uteslutande av alfaalfa-groddar hade det inte klarat sig under 500 kcal.


Notan landade på 74 pix var. Värt eller stjärt?

- Värt, helt klart. Det var ju gott! Och jag ger dem rätt i att det nog var mest så kallade långa kalorier, jag är fortfarande mätt och tv:n är halvvägs in i sena Rapport.


Hur kändes det att äta så billigt?

- Handen på hjärtat var jag väldigt orolig för vilken bismak en billig torsdagslunch skulle ge. Minnet av vårens alla utsvävningar lever fortfarande tydligt inom mig. Men jag oroade mig i onödan. Det kändes folkligt och spännande. Att få skriva av sig så här underlättar ju också.


Två bord bort satt Ebba von Sydow. Fick det dig att känna trygghet?

- Det uppfattade jag faktiskt inte att hon gjorde. Men då undrar jag om hon också genomskådade 500-bluffen eller om hon helt enkelt struntar i den?


Slutligen...
Om Restaurang In var: a) ... en sommarflört? b) … en samlagsställning? c) … ett sexhjälpmedel?
- Måste passa. Kan det vara hälsoprofilen? Men jag uppfattade stället som helt asexuellt. Inte en troskänning ens.

Lammfärsspett med chèvre-sås och paprikaquinoa.


Kyckling i grön curry med paprikaquinoa.

* Stället verkar inte ha någon hemsida. Men adressen är Kungstensgatan 41.

Inga kommentarer: