torsdag 14 augusti 2008

Sommarkoll 1

Sommaren är över – hälsohösten är här. Från och med nu är det lätt mat och stark dryck som gäller. O har initierat förändringen. Här försvarar han förändringen.

Första frågan efter din evighetslånga semester: Är grillat verkligen godast?

- Nej, väldigt sällan. Grillning är inte en tillagningsmetod utan en livsstil och ett umgängessätt. Som i sig kan vara mycket trevligt och givande. Jag har provat flera gånger i sommar med gott resultat. Förresten läste jag om kille i Aftonbladet som istället för att marinera injicerade sin kyckling med Limoncello. Helt underbart galet.


Vad var det godaste du åt i sommar?

- Jag måste nog säga svärmors nyfångade, panerade och stekta flundror med sås och färskpotatis. Pilligt med alla ben, men väl värt besväret. Om vi pratar restaurang hade jag en trevlig upplevelse bara någon mil bort, på restaurang Kajutan. Ett av få verkliga smultronställen på Blekinges gastronomiska karta.


...och drack?

- För mig har det inte handlat så mycket om kvalitet som kvantitet. Framför allt från svärfars ölkällare. Det är tveksamt om jag kan återvända nästa år.



Buksmälla 1.


Har förstått att det blev mycket mat. Är det anledningen till din nya livsstil?

- Det stämmer.


Vilka knep har du för att hålla den?

- Späk på vardagar, hedonism på helgen.


Jag har förstått att du även anammat nyskapande hälsokurer. Spikmatta? Berätta och beskriv!

- Om jag ska ha en chans mot bukfetman måste jag skaffa mig kvällsendorfiner
na på något annat sätt än att skyffla in gruyère i fejan hela tiden. Så ramlade jag över en artikel om Shaktimattan och tänkte ”yes”, detta är för mig. Det handlar om 6000 vassa piggar som äter sig in i ryggen. Första 5 minuterna är knepiga, sen blir det mest varmt och gott. Mycket meditativt.

Inga kommentarer: