tisdag 3 mars 2009

En grym gul

I stans kanske mest bortglömda hörn – tvärs över Kungsbron och mitt emot Cityterminalen – ligger suveräna Restaurang Hong Kong. Stans första kines med anor från 1963. P svarar.

Vad tänkte du när du förstod att vi skulle gå in på Hong Kong?
– Wow! Här har jag aldrig varit. Och det var olikt O att välja en nergången kvarterskrog.

Berätta om vår mat!
– Tji fick jag. Det blev storslagen lunch. Knaperstekt anka med kinesisk pannkaka och en suverän bönsås. Kyparen rullade in ankan i pannkakan åt oss. Det knastrade i käften och knullade gommen.

Din för en dryg tvåhundring.

Vilken är din relation till anka i övrigt?
– Har nästan enbart ätit levern tidigare. Den är god. Åt till och med en ekologisk anklever nyligen. Mycket märkligt att det går att tvångsmata små näbbdjur med grädde på ett schysst sätt.

Skulle du tycka att det här påstående är rasistiskt: “Jag gillar både asiatisk mat och asiatiska kvinnor”?
– Nej. Jag gillar även asiatisk sport: Pingpong.

Inga kommentarer: