tisdag 3 mars 2009

Smaken inte längre huvudsaken

På Oxtorgsgatan – halvvägs upp mot unkna porrkvarteren på Norrmalm – ligger Smak på Restaurangen. DKIM kan konstatera att Melkers gamla smakexperiment har passerat bäst före-datum. P svarar.

Restaurangen heter numera “Smak på restaurangen” – vad är grejen med det?
– Det gör en grej av att man kan välja smaker från a la carte-menyn. Sist jag var där kvällstid tog jag till exempel tryffel. Då fick man anklever med fin svamp till! Man får välja 3, 5 eller 7 smaker. Gott. Jag friade till min sambo till förrätten.

Berätta om din lunch?
– Jag blev besviken för att man inte kunde välja från Smak-menyn. Jag fick en majskyckling. Den vad regular. Champagnen som jag drack till var godare – och definitivt lyxigare.

Hur var övrigt klientel?
– Personlighetslösa 2000-talskontorsjuppies på affärslunch. Det var svårt att skilja vissa från personalen. Jag bad en herre som stod bakom mig i kön att hänga in min rock i garderoben.

Borden utgörs fortfarande av en tittskåpsliknande kryddsamling. Börjar det inte kännas lite ofräscht?
– Jo, jag håller med. Påminner mig om luktskåpen på Vin- och sprithistoriska muséet där man kan sniffa Johannesört i unkna stötar.

Om Smak vore en gammal tanttrosa, vilken färg skulle den ha?
– Laxrosa.

Inga kommentarer: