söndag 2 maj 2010

Barcelona del 1: Upp till bevis för cavan


DKIM är utomlands igen! Under en vecka undersöker vi mat och dryck i kataloniens pärla – Barcelona. I denna första rapport sågas den förrädiska champagnekopian cava. L svarar på frågorna.

Du har sagt att cava – åtminstone vissa märken – kan mäta sig med champagne. Kan du försvara det uttalandet nu, eller var du full när du sa det?
– Jag vidhåller den åsikten, i alla fall till viss del. Jag kommer alltid att välja champagne före cava om det går. Men jag har insett att det finns väldigt fin, väldigt god cava. Jag är inte som du, som av princip inte dricker något annat än champagne.
Kan du rekommendera någon "bra", "fin" producent som du har testat?
– Nej. Jag vet inte vad de heter, bara hur flaskan ser ut.
Inopia (fullständig recension kommer inom kort) beställde jag ett glas rosécava. Blev du förvånad då?
– Ja, det blev jag nog.
Du sa själv att det smakade saft…
– Ja, jag tycker att den vanliga, vita generellt är godare än rosén.
Kan man märka på barens stil och karaktär om de har bra eller dålig cava?
– Nja. Riktigt så långt har jag inte kommit i min provning, eftersom jag dricker en hel del öl emellanåt. Det är också gott.
Var och när har du njutit mest av ett glas cava i Barcelona?
– Igår, det var lördagkväll på Cuines Santa Caterina i stadsdelen Born. Men det berodde mycket på maten som serverades till. Den sämsta cavan hittills ställdes fram på en lyxig pråm i Port Veil, i marinan. Det kunde man inte tro, eftersom det var den finaste baren jag besökt.

Inga kommentarer: