söndag 3 maj 2009

Champagne del 4: Fransk charm och tradition

DKIM äter affärslunch på bysyltan i Sillery (Relais de Sillery), bondförorten bredvid champagnebyn Verzenay. Det blev 4 rätter inklusive ammis. O svarar på frågorna.

Hur var miljön?
– Fantastisk i all sin enkelhet. En lantlig, pastellfärgad njutning. Det här är en finare fransk bykrog när den är som bäst! Prisvärt, avslappnat och personligt.

Hur var maten?
– Jag måste nog säga att helhetsupplevelsen är bäst hittills. Visst, kocken har öst på lite väl mycket grädde här och där, men allt är gjort med största innerlighet och omtanke om gästerna. Från salladen ackompanjerad med strimlad bacon till den möra rumpsteken med svampsås. Efterrätten på krispig chokladfondant med jordgubbar, gräddde och vaniljglass var lysande i sin vällagade lantliga charm.

Vad drack du till?
– Eftersom jag körde bil drack jag bara ett glas champagne. Den var god men lite grön.

Till sist: Ville du ligga med någon i personalen?
– Nej, det tror jag inte. Men jag hade gärna omfamnat den äldre herren som med sin grånande elegans och sin pipiga röst gjorde mig alldeles varm om hjärtat med sin yrkesstolthet och sitt darrhänta men professionella handlag.

Inga kommentarer: