lördag 28 augusti 2010

Helsingfors del 5: Trivsam lagomlyx på Teatteri


Gårdagens kulinariska katastrof på Chez Dominique skakade DKIM i grundvalarna. Efter en natt med orolig sömn och en förmiddag med ideliga hämndfantasier var duon tvungen att ta till ett säkert kort – Ravintola Teatteri. P svarar.

Garn och leksaker var några av de saker vi fyndade i saluhallen uppe vid Berghäll. Efter en spårvagnstur tillbaka till Esplanaden var det givet läge för shoppinglunch?
– Absolut. Och du tog mig till ett ställe där du varit förut, nämligen Teatergrillen vägg i vägg med Svenska teatern. Ett standardval för den välsituerade helsingforsdinkin. Vi slappnade av med varsin Lapin Kulta, kände av menyn, diskuterade relationer. Allt kändes helt naturligt, som om vi äntligen funnit oss tillrätta här i stan. Tänk dig att du har köpt en guccidräkt på Birger Jarlsgatan, salami i Östermalmshallen och några juveler på Biblioteksgatan och sedan slinker in på Sturehof. Lite samma sak. Minus tusen kronor och en helvetes massa prestige.

Jaha, så det här med pengar känna plötsligt som något vi måste relatera lite till?
– Ja. Men vi pratar inte vidare om det. Jag försöker glömma genom att äta och dricka lite till.

Sallad med tonfisk och sesamfrön.

På teatern intill noterade vi att de spelar Fanny och Alexander just nu. Vem är din favorit i det bergmanska persongalleriet?
– Om du hade läst skyltarna ordentligt hade du sett att teatern just flyttat, och att speltiden för Fanny och Alexander var över.

Om tränger undan din alkoholrelaterade retlighet för en sekund och ändå försöker svara på frågan?
– Jag har inte sett detta sextimmarsepos i sin helhet. Jag minns bara Ernst Güntherns fryntliga framfusighet när han förnedrade omgivningen. Vem är din favorit?

Samma karaktär. Hans härligt skamlösa beteende på julmiddagen gjorde djupt intryck på mig som barn. Min familj hade samma borgerliga inramning under julfirandet, men utan livsglädjen. Beskriv din huvudrätt?
– Det var en helstekt havsabborre, en riktig baddare på över ett kilo. Första tuggan var faktiskt godare än hela måltiden igår. Köttet var fast, men det smälte ändå i munnen. Det lossnade lätt från både skinnet och benet, vilket tyder på perfekt tillagningsprocess. Men när jag vände på fisken så var faktiskt köttet på den sidan lite soppigt. Om du tänker sumpgädda. Som tur är gällde detta bara ytskiktet. Vad som överraskade mig var de vitlöksklyftor som dolde sig i tallrikens djup – mjuka, smakreducerade och örtmarinerade. En diskret toppning av rätten.

Havsaborre.
Jag tog en sallad med grillad tonfisk. Har du tröttnat på denna utrotningshotade trendfisk?
– Du läser din egen blogg alltför dåligt. Som barcelonaresenär in spe borde du göra research på mitt tonfiskinlägg från maj månad där jag hyllade denna råvaras mångsidighet. Avsmak var inte huvudskälet till att jag valde bort tonfisk idag, det var faktiskt för läsarnas skull som jag valde den mer fotogeniska fisken.

Till sist – är Teatteri ett ställe du kommer återvända till?

– Ja, om jag någonsin kommer att shoppa mer i Helsingfors. Det är oklart i nuläget eftersom pengarna är slut.

Inga kommentarer: