torsdag 2 oktober 2008

Valencia håller för trycket

DKIM har tagit ett smakprov av Spanien som ett genrep inför den utlovade Baskien-resan. Flyg från skabbiga Skavsta till vackra Valencia! O svarar på frågorna.

Fick du något oväntat i munnen under resan?

– Ja, blåsor på tungan efter all fulrom som du lurade i mig på bögbaren vid Centralstationen.


Hur såg du att det var en bögbar?

– Min gaydar är vanligtvis rätt dålig, men här gick det inte att missa. Den korpulente barinnehavaren fullständigt slukade dig med blicken och hans tunga hängde nästan ner i tapasdisken.

Är du homofob? Det visste jag inte.
– Det är jag absolut inte. Jag känner snarare en sorg över att vi i DKIM inte vågar vara mer queer i handling. Tänk hur roligt den här kvällen kunde slutat.

Så ska det se ut.

Sedan förstår jag att du nu har omprövat din syn på paella?
– Ja.


O:s första ätbara paella.

Vad fällde avgörandet? Att Hemingway åt det eller?

– Det vet vi faktiskt inte om han gjorde. Men vi åt vår paella på La Pepica, och där hängde Hemingway troligen efter sin vistelse i Pamplona. Kanske klottrade han ner utkastet till ”Och solen har sin gång” på deras servetter?


Åt du mest eller drack du mest?
– Drack mest.


Vad?

– Vitt vin, rött vin, öl, rom, Black label och minibarens 50-kronors vattenflaskor.


Vill du tipsa om någon restaurang?

Ja, skrytbygget nere vid Americas cup-hamnen har ett riktigt trevligt kryp-in. Min hängmörade entrécote gav en gåsleverartad upplevelse i munnen. Det kommer att bli en hängmörad höst för mig.

Vill du avråda från något ställe?

– Nej, till och med turistfällorna vid strandpromenaden gav valuta för pengarna.

Till sist: Vad är din åsikt om Valencia-sallad?

– Den består av grönsaker, tonfisk, sparris och ägg. Helt okej, tack vare råvarornas höga kvalitet. I Sverige hade samma sallad smakat Galne Gunnar.

En annan god sallad i Valencia.

Om Valencia var…
… ett resesällskap?
– Nigella Lawson. Det är en stad för kropp, själ och smaklökar.

*** DKIMS:s 5-i-topp i Valencia ***

1. Iberica-skinka, flortunt skivad och djuriskt fyllig på baren Mareca.

2. 200 g gåslever för 12 euro på saluhallen och gula stringtrosor för 1 euro utanför.

3. Mojito med bladmynta.

4. Taxi. Åk vart som helst för lite skrammel.

5. Manchegoosten från El cortes Ingles smakade lika bra som den på välkända Pepica. 4 euro och 50 cent för 250 g.


Fois gras, 12 euro.

Inga kommentarer: